niedziela, 26 kwietnia 2020

Kilka poprawek [P.K.P. 387256 Wdo]

Przystępując do dokumentowania postępów prac nad węglarkami zamierzałem jedynie przedstawić metodę oraz materiały użyte do odwzorowania śladów eksploatacji. Podczas prac okazało się, że muszę zmienić swój zamysł. Powodem tego była konieczność poprawienia błędów popełnionych przez producenta tychże modeli.

Wizerunki wagonów znane z archiwalnych fotografii zdają się przesądzać, że stopnie manewrowego nie powinny znajdować się po stronie dźwigni służących odblokowaniu zamknięcia wychylnej (w pierwowzorze) ściany czołowej. Zresztą w tym wypadku producent modelu nie był konsekwentny. Wykonał stopnie, nie wykonał zaś uchwytów manewrowego. Dlatego stopnie te należało odciąć. 
Z niezrozumiałych powodów model otrzymał zawiasy dla ściany czołowej znajdującej się od strony budki hamulcowego. W oryginale ściana ta nie mogła być wychylną. Dlatego zawiasy usunąłem. Ponadto odciąłem elementy wzmocnienia właściwego tylko dla ściany wychylnej. Natomiast pozostawiłem (widoczne na zdjęciu niżej) uchwyty dla manewrowego.

Wagon po poprawkach. Choć z materiałów archiwalnych, do których dotarłem wynika, że w oryginale wykonane fabrycznie wsporniki sygnałów końca pociągu wyglądały nieco inaczej niż w modelu oraz montowano je tylko przy jednej ze ścian czołowych, zdecydowałem się na pozostawienie ich formy narzuconej przez producenta. Przyjąłem, że to np. efekt modernizacji konstrukcji lub zmiany dokonanej podczas jednej z napraw.

W miejscach po usuniętych zawiasach z tworzywa sztucznego (tzw. hipsu) wykonałem charakterystyczne wzmocnienia narożników. Za prawidłową ich formę przyjąłem odwzorowanie w modelu z firmy KM1https://www.km-1.de/html/o_02_schwerin.html. Zrezygnowałem z odtworzenia nitów. Uznałem, że przy oglądaniu modelu w skali 1:87 gołym okiem, ich brak nie będzie szczególnie rażący. 

Na zakończenie dzisiejszego odcinka wagon po scaleniu kolorystycznym widziany od góry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz