niedziela, 6 listopada 2022

Kwestia wsporników sygnałów końca pociągu [0708462 Slr]

Do wagonu lodowni zostały dodane nowe części (lecz wciąż brakuje uchwytów dla spinaczy). O wykonaniu stopni manewrowego napisałem uprzednio. Jak odtworzyć w miniaturze pozostałe elementy, też już było (można to odszukać na blogu). Wypada natomiast skomentować kwestię konstrukcji wsporników końca pociągu. Jedyne znane mi fotografie oryginałów tego typu wagonu przedstawiają egzemplarze pojazdów będących w zarządzie kolei zachodnioniemieckich (DB). Z zdjęć wynika, że wagony te posiadały charakterystyczne wsporniki z płaskownikami. Długo zastanawiałem się od kiedy stosowano tego rodzaju konstrukcje? Czy są to części oryginalne z pierwszej połowy lat 40. XX wieku? Czy może pojawiły się dopiero podczas remontów po II wojnie światowej? W takim razie jakie mogły być wsporniki pierwowzoru modelu wagonu – pojazdu budowy niemieckiej przejętego przez PKP? Potwierdzeniem tego, że do Polski trafiły niemieckie wagony izotermiczne ze wspornikami z płaskownikami, jest scena z filmu dokumentalnego pt. Polskie porty rybackie otwartego morza z 1946 r. W 12:46 min. filmu możemy zobaczyć tego rodzaju wspornik przy wagonie lodowni (choć jest to wagon nieco innej konstrukcji).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz