sobota, 24 października 2020

Ach te kolory

Na własne potrzeby opracowałem skromną ściągę przydatną przy eksperymentowaniu z modelarskimi metodami i materiałami. Zestawiłem przykłady kolorów, niegdyś spotkanych na drewnianych i blaszanych ścianach PKP-owskich wagonów krytych (nowych, odnowionych, oraz będących już przez jakiś czas w eksploatacji). Wykorzystałem fotografie z archiwum dyskowego – własne i pozyskane z domeny publicznej. Ponieważ uczyniłem to w celu bez mała naukowym, mam nadzieję, że autorzy zdjęć, których tylko fragmenty wykorzystałem na zasadzie cytatu, wybaczą mi ten postępek. Fotografie pochodzą z różnych okresów, oraz wykonano je w niejednakowych warunkach oświetleniowych. Niezależnie od wpływu barwy światła otoczenia (w chwili wykonywania zdjęcia) na zmianę postrzegania odcienia czerwieni tlenkowej, na prawdziwej kolei spotkamy się z bogatą paletą jej odcieni. Jest to skutek wpływu na warstwę malarską określonego środowiska, współpracy wagonów z różnymi rodzajami trakcji, oraz długiego ich pozostawania na wolnym powietrzu, a zapewne jeszcze wielu innych czynników (jak np. bardzo często występującego silnego zabrudzenia, związanego z przewożonymi ładunkami). Dlatego pokazane wzory nie wyczerpują możliwości istnienia całego szeregu innych odmian kolorystycznych, znacząco odbiegających od barwy wyjściowej.

   




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz