wtorek, 1 lutego 2022

Piwiarka z Okocimia [PKP Sh 716695 W]

Decyzję co do zakupu modelu wagonu do przewozu piwa przekładałem kilkakrotnie. Głównym tego powodem było niezgodne z oryginałem odwzorowanie układu biegowego. Z drugiej strony model, ze względu na nadane mu oznaczenie według dostępnego w sieci zdjęcia z lat 60. XX w. (wagonu z charakterystycznym liternictwem nazwy browaru Okocim) wydawał się być na tyle atrakcyjny, że postanowiłem dołączyć go do mojej kolekcji parku wagonowego z III epoki modelarskiej. Uznałem, że imitacje łożysk tocznych muszę wymienić na imitacje łożysk ślizgowych. Takie posiadał oryginał. Takie winien posiadać model. W tym momencie dochodzimy do wyjaśnienia celu pojawienia się na blogu dwóch poprzednich wpisów. Dokumentują one sposób wykonania łożysk ślizgowych, przeznaczonych właśnie dla okocimskiej piwiarki. Wagon kupiłem korespondencyjnie. Dlatego jakże wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że egzemplarz, który otrzymałem, posiada zarówno łożysko toczne (dla jednego zestawu kołowego), jak i ślizgowe (dla drugiego zestawu). Dodam, że producentem miniatury jest Roco.




Przy modelu widły maźnicze wraz z obudowami łożysk stanowią całość, oraz nie są trwale połączone pozostałymi częściami podwozia (ostojnicami i resorami). Dlatego zastanawiałem się nawet, czy nie podjąć próby zakupienia wideł z łożyskami ślizgowymi jako części zamiennej. Zrezygnowałem z takiego pomysłu z dwóch powodów. Po pierwsze w tym przypadku łożysko od Roco dość słabo przypomina pierwowzór (typ Pa2, a raczej jego odpowiednik niemiecki). Ponadto układ biegowy został zaprojektowany wadliwe, wobec czego łożyska nie opierają się na resorach (a powinny).

A: imitacja obudowy łożyska tocznego nie występującego w pierwowzorze, B: imitacja łożyska ślizgowego obiegająca formy oryginalnej, C: niezgodna z oryginałem przerwa pomiędzy resorem a łożyskiem

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz