sobota, 21 listopada 2020

Kiksy producenckie (odsłona druga) [153048 Kddt]

Zacznę od pytania. W którym miejscu ścian bocznych wagonów typu 1K powinny znajdować się ramki do nalepek? W przywołanych przeze mnie kronikach filmowych wyraźnie widać, że przytwierdzano je z prawej strony pierwszego słupka pośredniego. W takim wykonaniu wagony opuszczały fabrykę. Na pewno tak było w 1952 r. Ale, z nielicznych co prawda fotografii archiwalnych wynika, że również można było spotkać wagony z nieco innym umiejscowieniem ramek – przy pierwszym słupku pośrednim, lecz z jego lewej strony. Wprawdzie odwołuję się do mojej zawodnej pamięci, jednak wydaje mi się, że taki stan dotyczy wagonów uwiecznionych na fotografiach nie wcześniej niż początkowych latach 70. XX w. W takim razie, czy po kilkunastu latach eksploatacji wagonów 1K obowiązkowo dochodziło do zmiany umiejscowienia ramek? Jeżeli tak, to od kiedy?

Teraz przejdę do spraw modelarskich. Producent miniatury 1K umieścił ramkę po lewej stronie słupka. Lecz czy słusznie? Model jest odwzorowaniem pojazdu włączonego do Wspólnego Parku Wagonów (OPW) i posiada oznaczenia z drugiej połowy lat 60. XX w. Czy w tym czasie mogło dość do przeniesienia ramek? Pytanie ważne. Postanowiłem bowiem wymienić niezbyt udane ramki z jakimi model trafił do sprzedaży, na ramki o wzorze zapożyczonym od innego wytwórcy. Biorąc pod uwagę rozważania z pierwszego akapitu, problem polegał na właściwym doborze miejsca ich przytwierdzenia. Ostatecznie wybrałem rozwiązanie swoiście kompromisowe. Nowe ramki przykleiłem w miejsce starych, ale... przy pomocy dwustronnej taśmy klejącej. Zakładam, że w przyszłości, gdy natrafię na dowody na to, że ramki winny wisieć z prawej strony słupków, będę mógł je łatwo oderwać i przewiesić.

 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz